Tuesday, November 22, 2011

“Учиртай гурав” УСК-ны тойм шүүмж /2-р баг/

75 минут үргэлжлэх "Учиртай гурав" кинонд О.Амгаланбаатар /Хангай ба Юндэн/,Б.Сайнаа /Учрал ба Нансалмаа/,З.Онон /Хоролмаа ба Намуунаа /,Д.Баттөмөр /Балган ба Баяраа / нар гол дүрүүдийг бүтээж,найруулагчаар Д.Золбаяр ажилласан бол зураг авалт Улаанбаатар хот болон Архангай аймагт болсон байна.
Хангайгийн бичсэн тулааны сэдэвтэй кино зохиол Баяраагийн аавын сэтгэлд хүрдэггүй бөгөөд сэтгэлээр унасан хоёрт Баяраагийн аавтай хамт ажилладаг хүн урамын үг хэлсэнээр кино эхэлнэ.Ийнхүү шинэ санааны эрэлд оюун санаа нь тэнэж байх Хангайг багын найз болох Намуунаа нь дуурь үзэхийг санал болгоно.Хангай Намуунаагийн саналыг зөвшөөрч дуурь үзэхээр явж байхдаа Учралтай тааралдсанаар киноны өрнөл хэсэг эхэлдэг.

Кинон дээр гарч буй эд зүйлүүд тухай бүрийн үзэгдлүүдийг чимж байснаас гадна орчинтойгоо харьцсан байдал нь киног шинэ түвшинд авчирсан.Батаа /Д.Баттөмөр/ киног амилуулж чадсан ба түүний Баяраагийн дүр нь үзэгчидийг сэргээж өгч байсан бол Юндэнгийн дүр нь догшин төрхийг гаргаж хүний сэтгэл хөдлөлийг үнэхээр сайн илэрхийлж чадсан байлаа.Батаагийн тоглосон дүр бүхэн үзэгчидэд сайн хүрдэгийг энд дурдахгүй өнгөрч болохгүй.XX зууны эхэн үеийг харуулсан үзэгдлүүд үзэгчидийг яг л тэр үед байгаа мэт сэтгэгдэл төрүүлэхээр орчинг сайн бүрдүүлсэнээс гадна зураг авалтууд нь киног улам бүр утга төгөлдөр болгож өгсөн байлаа.Цэцэгсийн талд уулзах Юндэн Хоролмаа хоёр,нарны гялбаанд цацрах усан оргилуурын дэргэд муудалцах Намуунаа Учрал хоёр гэх мэтчилэн дурдах хэсгүүд болон байсан.Кинонд онцолж хэлэх бас нэгэн чухал зүйл бол киноны дуу байлаа.Шинээр төрөн гарсан боловч бүтээл туурвихгүй байна хэмээн шүүмжлэл хүртээд байсан Anemone киноны дууг дуулсан ба дууных нь ая кинон дундуур явахдаа үзэгдэл бүртээ сайн зохицож байлаа.


О.Амгаланбаатар,Б.Сайнаа хоёрын жүжиглэлт хиймэл байснаас гадна хувцаслалт нь амьгүй болгож байлаа.Хэдий зун ч гэсэн даашинзнаас үл салах Учралын хувцаслалт орчиндоо нэг л хөндий харагдаж байв.Хангай Учрал хоёрын Намуунаагаас зугтдаг хэсэгт шиврээ борооноос дайжин гүйж буйгаар харуулусан бол илүү өвөрмөц болох байсан болов уу.Үзэгдэл хоорондын шилжилтийн үед аяны зохицол бага зэрэг зөрж байснаас зарим хэсэгт үзэгчидийн анхаарлыг сарниулж байлаа.Хасалт хийсэн болов уу,гэсэн сэтгэгдэл төрүүлэх огцом үсрэлттэй хэсэг байсан нь киноны утгыг цаг хугацааны хувьд бага зэрэг алдагдуулсан болно.

Гол дүрүүдийн нэр үргэлжийн баяр хөөр дүүрэн сэтгэл өөдрөг нэгэн болох Баяраа,аглаг уулсын модны сэрчигнээн сонсдох Хангай,зүрхний үгээ гаргаж чаддаггүй даруу дөлгөөн Намуунаа,санаандгүй танилцсан учирсан Учрал гэсэн санааг илэрхийлэх мэт.
Хажууханд нь байгаа боловч алсаас амьдрал хайдаг,хүмүүний түгээмэл нэгэн занг Хангайгийн дүрээр гаргасан бөгөөд нийгэмд тохиолдох амьдралын даваа,хайрынх нь түүхээр харуулж чадсан байлаа.Мөнтүүнчлэн өнөөгийн хүмүүсийн урсгал мэт амьдралыг харуулахыг зорьсон ч ажиглагдаж байлаа.
"Амьдралыг туулсан туршлагаараа биш,амьдралаас мэдэрсэн мэдрэмжээрээ бичих хэрэгтэй" гэсэн хоёр мөрт үг сэтгэлд хоногшсон гайхалтай үг байлаа.Өөрийн мэдэрсэн бүхнээ,эргэцүүлэн тунгааж цаасан дээр буулган бусдын сэтгэлийг хөдөлгөнө гэдэг зохиолч хүний гайхамшиг.

"Кино хүнийг бий болгодоггүй,кино хүнийг хөгжүүлдэг"

No comments:

Post a Comment